Review: Einstein, Zeppelin, og alle de andre store kører race

Når man skal afgøre hvem der er den bedste opfinder så har det altid været en tradition at det afgøres i et bil-race!

Det er ihvertfald den idé Orin Bishop har fået og sammen med Roxley Games har han så udviklet Steampunk RallySpillet blev fundet via Kickstarter, og det var også her jeg stødte på det. Det er den klart bedste Kickstarter jeg har været med til. De overholdt tidsplanen, var kommunikative, og håndterede hele forløbet top professionelt. 

Det gjorde jo at jeg havde ret store forventninger til spillet, og om de blev indfriet skriver jeg til sidst 🙂

Selve spillet består af flere faser. Hvis I har læst tidligere anmeldelser så ved I at jeg er meget glad for kort drafting, og dette er første fase. Hver spiller trækker et af hvert kort. Disse kort skal bruges til at bygge den bil du planlægger at køre gennem banen med, men da vi selvfølgelig alle er super opfindere så bygger vi på bilen mens vi kører.

Efterfølgende skal bilen udluftes. Her har du mulighed for at gøre bilen klar til at race videre, fjerne terninger der fylder op så (og jeg elsker også terninger). Der er tre forskellige farver terninger og de terninger repræsenterer ild, damp og elektricitet. Hver enkelt kort du vælger drives af en af de tre terningtyper.

Endelig skal der races. Her placeres der terninger på bilen der skaber fremdrift, stabiliserer den så dele ikke falder af, for det sker undervejs. Dette er hele mekanismen, at få hele bilen til at hænge sammen; sørge for at komponenterne kompenserer hinanden for den optimale bil.

Til sidst tælles skade op, og for hver skade du har falder en del af din bil af. Sprænger den i luften (og det sker hvis den falder helt fra hinanden), så dør du ikke men starter bagerst i feltet.

Spillet er super nemt at lære, men at bygge den perfekte bil er ikke så nemt. Det er faktisk ret så svært at få den til at køre da både de kort du kan vælge, og dine terningeslag afgøre hvordan og hvor meget du kommer frem. Samtidig vil dine modstandere alle gøre alt hvad de kan for komme foran, eller sinke dig.

Har hørt fra nogen at spillet bliver lidt for “optimeringsbyggeri”-agtigt med alt for lidt interaktion. Jeg er ikke enig. Det er helt op til dem du spiller med.

Nå – hvad synes jeg så om spillet. Det er ganske enkelt fantastisk. Drengene og jeg har spillet det flere gange, og vi morer os hver gang. Der er masser af forskellige strategier; en lille hurtig racer, eller en stor kompleks maskine der kan tåle masser af skade. Hver enkelt opfinder har også sit eget speciale, og banerne varierer fra spil til spil. Det betyder at det kan spilles mange gange, hvilket det også kommer til her.

IMG_0113Vil jeg spille dette spil igen: Absolut.

Vil jeg anbefale dette spil til andre: Absolut

Kvaliteten af spillet og komponenter: Bliver ikke bedre. 

Score: 8/10

Leave a Reply

